Lisa is tachograaf specialist bij Roadsoft en met meer dan 7 jaar tachograaf ervaring, een expert op dit gebied. Lisa heeft het talent om complexe tachograaf vraagstukken te vertalen naar eenvoudige hulpartikelen. Op LinkedIn heeft ze meer dan 6.000 volgers, hier deelt ze wekelijks tachograaf tips met als doel de logistieke branche te informeren over hun wettelijke tachograafplicht.
In dit artikel gaan we in op wat een Smart Tacho 2 is. Wij vertellen welke dingen er veranderen met de komst van deze nieuwe tachograaf , welke nieuwe functies je kunt verwachten en met welke deadlines je rekening moet houden.
Wil je op een makkelijke manier een goede basis leren over de tachograaf over onderwerpen zoals out-of-scope rijden, de boot/trein functie en de smart tacho 2? Doe dan onze kosteloze tachograaf cursus op de Roadsoft Academie.
Een Smart Tacho 2 is de tweede versie van de slimme tachograaf. De digitale tachograaf is de voorganger van de slimme tachograaf. De eerste slimme tachograaf (de Smart Tacho 1) werd verplicht op 15 juni 2019. Alle voertuigen die na deze datum ingeschreven werden, moesten een Smart Tacho 1 in hun voertuig hebben. Deze tachograaf wordt “slim” genoemd, omdat deze tachograaf over nieuwe functies beschikt die oudere modellen niet hebben. Voorbeelden hiervan zijn de GNSS-, DSRC- en ITS-functie. Door deze functionaliteiten wordt manipulatie van de tachograaf nog moeilijker gemaakt.
Een Smart Tacho 2 wordt binnenkort verplicht voor alle voertuigen die internationaal vervoeren. Het vervangen van de oude tachograaf naar een nieuwe tachograaf wordt ook wel de retrofit genoemd. De Smart Tacho 1, digitale tachograaf en de analoge tachograaf moeten dus allemaal vervangen worden door deze nieuwe tachograaf. De deadlines van de retrofit zijn:
Ook wordt deze tachograaf per 1 juli 2026 verplicht voor internationaal rijdende voertuigen vanaf 2,5 ton (nu nog 3,5 ton).
Een slimme tachograaf 2 wordt verplicht voor voertuigen die na 21 augustus 2023 geregistreerd zijn. Alle voertuigen die nu worden ingeschreven moeten deze nieuwe tachograaf hebben.
Deze deadline was dus op 21 augustus 2023. Voor veel chauffeurs was dit niet haalbaar omdat de VDO tachografen en Stoneridge tachografen niet op tijd klaar waren waardoor deze niet op tijd ingebouwd konden worden.
Een slimme tachograaf 2 heeft een aantal nieuwe functies. De nieuwe functies zijn:
De meest spraakmakende nieuwe functie van de nieuwe tachograaf is de automatische registratie van een landcode bij een grenspassage. Bij het begin en einde van de dienst moet nog wel de landcode ingevoerd worden, maar bij het passeren van een landsgrens gebeurt dit automatisch. Je hoeft dus niet meer te stoppen.
Bij een Smart Tacho 1 is dit nog niet het geval. Als je deze tachograaf hebt, wordt er een suggestie gegeven van het land waarin je je bevindt, maar deze suggestie moet nog steeds worden bevestigd.
De laden en lossen functie is ook een nieuwe functie op de tachograaf. Met deze functie kun je aangeven of je aan het laden en/of lossen bent. Je kunt deze functie inschakelen, waarna de locatie van je voertuig automatisch wordt geregistreerd. Is de laden en lossen functie verplicht? Nee, er is geen wet die het verplicht om de laden en lossen functie te gebruiken, maar het is wel verplicht om je activiteiten goed te registreren.
Ook is het mobility package aangepast en moeten er meer dagen bekeken worden bij een wegcontrole. Voorheen werden chauffeurs gecontroleerd over de laatste 28 dagen bij een wegcontrole. Per 31 december 2024 gaat dit 56 dagen worden.
De Smart Tacho 1 had ook al het GNSS-signaal, maar dit is op een Smart Tachograaf 2 weer beter beveiligd. De GNSS-module staat voor Global Navigation Satellite System. Dit signaal registreert elke 3 uur de locatie van het voertuig en wanneer je je kaart invoert in de tachograaf en eruit haalt. Dit signaal zorgt er weer voor dat manipulatie van de tachograaf moeilijker wordt gemaakt.
De DSRC-module zat ook al op de Smart Tacho 1, maar deze is ook uitgebreid. DSRC staat voor dedicated short range communication. Deze functie maakt het mogelijk dat inspecteurs een tachograaf op afstand uitlezen. Hoewel dit al mogelijk is met de eerste versie, stelt de tweede versie inspecteurs in staat om meer gegevens op afstand te controleren dan de eerste versie.
Ook kan de nieuwe Smart Tachograaf 2 worden verbonden met bluetooth door de ITS-interface van de tachograaf. Sinds 2012 kon een VDO tachograaf al bediend worden via bluetooth met een app, maar hier was nog aparte hardware voor nodig. Nu is dit standaard ingebouwd.
De volledige video is te zien in onze kosteloze online tachograaf cursus op de Roadsoft Academie.
De Smart Tacho 2 is verplicht in voertuigen die na 21 augustus 2023 voor het eerst worden toegelaten door de RDW (de datum eerste toelating).
Als je een internationale vervoerder bent, moet je je digitale tachograaf uiterlijk op 31 december 2024 vervangen door een Smart Tacho 2.
Als je een internationale vervoerder bent, dan moet je je Smart Tacho 1 uiterlijk op 18 augustus 2025 vervangen.
Automatische registratie van de landcode, nieuwe laden en lossen functie, van 28 naar 56 dagen, GNSS-signaal extra beveiligd, DSRC-module verbeterd en standaard bluetooth.
Wij van Roadsoft zijn er om jou als vervoerder te helpen met het voorkomen van tachograaf boetes. Dat doen we door de beste tips en nieuwste ontwikkelingen te delen via onze artikelen, video's, trainingen en evenementen. Ook faciliteren we je slimme tachograaf software en hardware waarmee je je bedrijfsvoering vereenvoudigt en daarmee je vrijheid als vervoerder vergroot.
Lees hier meer over onze tachograaf software