Lisa is tachograaf specialist bij Roadsoft en met meer dan 7 jaar tachograaf ervaring, een expert op dit gebied. Lisa heeft het talent om complexe tachograaf vraagstukken te vertalen naar eenvoudige hulpartikelen. Op LinkedIn heeft ze meer dan 6.000 volgers, hier deelt ze wekelijks tachograaf tips met als doel de logistieke branche te informeren over hun wettelijke tachograafplicht.
De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft sinds 1 februari haar controlepunten op rij- en rusttijden aangescherpt. Volgens de IL&T blijven ondernemers en chauffeurs de wet overtreden en proberen deze ook op andere manieren te omzeilen.
Wil je op een makkelijke manier een goede basis leren over de tachograaf over onderwerpen zoals out-of-scope rijden, de boot/trein functie en de smart tacho 2? Doe dan onze kosteloze tachograaf cursus op de Roadsoft Academie.
Met de wijzigingen van de IL&T wordt de pakkans op overtredingen tijdens wegcontroles aanzienlijk groter. Daarnaast passen deze wijzigingen, volgens de IL&T, bij een meer overeenstemmende handhaving met de Europese lidstaten. De wijzigingen betreffen de controle op rij- en rusttijden, inname bestuurderskaart en bedrijfsinspecties.
Chauffeurs zijn verplicht dagelijks rust te nemen van 11 uur achter elkaar en een keer per week een wekelijkse rust van 45 uur. Aan de hand van de tachograaf controleert de IL&T de naleving van deze regels. Vóór de wijzigingen keek de IL&T tijdens een wegcontrole naar de overtredingen vanaf de laatst genoten dagelijkse rusttijd en werden er alleen op heterdaad overtredingen van de rij- en rusttijden boetes uitgeschreven. Sinds 1 februari controleert de IL&T vanaf de laatst genoten wekelijkse rust, in plaats van de laatst genoten dagelijkse rust.
Manipulatie van de tachograaf leidt tot een onjuiste registratie van de rij- en rusttijden op de bestuurderskaart. Tegenover het manipuleren van de tachograaf staan aanzienlijke boetes, namelijk € 10.375,- voor de transportonderneming en € 1.500,- voor de bestuurder. Echter, blijkt dit niet genoeg om tachograafmanipulatie te beëindigen. Vanaf nu lopen chauffeurs die in een voertuig met een gemanipuleerde tachograaf rondrijden het risico hun bestuurderskaart kwijt te raken wanneer zij op heterdaad worden betrapt op technische manipulatie van de tachograaf. Inname van de bestuurderskaart betekent dat de chauffeur ervan wordt weerhouden om in een voertuig met een digitale tachograaf te rijden.
Wanneer er tijdens een bedrijfsinspectie fraude wordt geconstateerd, wordt er uitsluitend een boete opgelegd aan de werkgever. Vaak zijn chauffeurs hier niet van op de hoogte en ze voelen zich daarnaast ook niet verantwoordelijk voor de overtredingen. Per 1 februari is dit veranderd. Wanneer er wordt geconstateerd dat de chauffeur een prominente rol heeft gespeeld of een handeling heeft verricht in het manipuleren van de bestuurderskaart of tachograaf, dan riskeert ook de chauffeur een boete van €1.500,-. Door het aanscherpen van de handhaving verwacht de IL&T dat de bereidheid van chauffeurs om mee te werken aan fraude af zal nemen. En dat ze tegelijkertijd eerder bereid zullen zijn om bij de IL&T een melding te maken van fraude.
De wijzigingen vanaf 1 februari komen niet alleen de verkeersveiligheid ten goede. Het is daarnaast gunstig voor eerlijke concurrentie onder transportondernemers en het draagt uiteindelijk bij aan goede werkomstandigheden voor de chauffeur.
RoadSoft is dé IL&T controle specialist. Al sinds 2007 helpen wij dagelijks meer dan 4.000 klanten snel en gemakkelijk te voldoen aan de tachograaf wetgeving. Met onze hard- en software oplossingen besparen vervoerders op jaarbasis duizenden euro’s aan boetes.
DigiTac Web is de gebruiksvriendelijkste tachograaf software die jou door automatische analyses al het moeilijke werk uit handen neemt.
DigiTac Web biedt een overzichtelijk dashboard waarin jouw tachograaf overtredingen overzichtelijk worden weergegeven. Onze software controleert jouw tachograaf data op exact dezelfde punten als de ILT doet tijdens een weg- en bedrijfscontrole.
De tachograaf software is geschikt voor zowel de eigen rijder als de grote vervoerder. Elk bedrijf met een tachograafplichtig voertuig heeft te maken met IL&T controles en de manier van controleren is identiek. De software is daarom onmisbaar voor zowel kleine als grote vervoerders.
Voor meer informatie of het aanvragen van een demo verwijzen wij je graag naar onze softwarepagina.
Wij van Roadsoft zijn er om jou als vervoerder te helpen met het voorkomen van tachograaf boetes. Dat doen we door de beste tips en nieuwste ontwikkelingen te delen via onze artikelen, video's, trainingen en evenementen. Ook faciliteren we je slimme tachograaf software en hardware waarmee je je bedrijfsvoering vereenvoudigt en daarmee je vrijheid als vervoerder vergroot.
Lees hier meer over onze tachograaf software